Ernesto Treviño
Profesor Asociado, Facultad de Educación UC.
Director del Centro UC para la Transformación Educativa (CENTRE UC).
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Grados Académicos
- Doctor en Educación, mención en Administración, planificación y política social, Harvard University, Estados Unidos.
- Magíster en Política Educativa Internacional, Harvard University, Estados Unidos.
- Licenciado en Economía del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México.
Proyectos de Investigación
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2018 - 2020. Sistema escolar chileno y el desarrollo de resultados cívicos. Formas de implementación, mecanismos de recontextualización de la política educativa e influencia de la escuela en el conocimiento, actitudes y participación cívica de los jóvenes. Fondecyt Regular. Investigador principal.
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2017 - 2020. Center of Studies for Educational Justice. PIA-Conicyt. Principal Researcher of the pedagogical inclusion line.
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2015 - 2017. Grouping of students within the school and educational practices. Institutional and pedagogical devices developed by establishments with high levels of school effectiveness in closing learning gaps. Fondecyt Regular. Investigador Responsable.
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2015 - 2017. Academic ordering within the establishments of the Chilean school system: Magnitude, causes and effects. Evidence for public policies. Fondecyt Regular. Coinvestigador.
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2015 - 2017. The resources and capacities as explanatory factors of the quality, performance and impact of early childhood education establishments in Chile. Fondecyt Regular. Investigador.
Publicaciones Recientes
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Carrasco D., Banerjee R., Treviño E. & Villalobos C. (2020). Civic knowledge and open classroom discussion: explaining tolerance of corruption among 8th-grade students in Latin America. Educational Psychology, 40(2), 186-206.
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Palacios, D.; Dijkstra, J.; Villalobos, C.; Trevino, E.; Berger, C.; Huisman, M. & Veenstra, R. (2019). Classroom ability composition and the role of academic performance and school misconduct in the formation of academic and friendship networks. Journal of school psychology, 74, 58-73.
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Martínez M.V.; Godoy F.; Treviño E.; Varas L. & Fajardo G. (2018). What do the instruments of classroom observation reveal to us about mathematic classes in schools with improved trajectory? Educacao e Pesquisa, 44(1).
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Treviño, E.; Valenzuela, J. P.; Villalobos, C.; Béjares, C.; Wyman, I. & Allende, C. (2018). Agrupamiento por habilidad académica en el sistema escolar. Nueva evidencia para comprender las desigualdades del sistema educativo chileno. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 23(76), 45-71.
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Treviño, E.; Villalobos, C.; Béjares, C. & Naranjo, E. (2018). Forms of Youth Political Participation and Educational System: The Role of the School for 8th Grade Students in Chile. Young, 27(3).
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Andrea Rolla, Macarena Alvarado, Bernardo Atuesta, Marcela Marzolo, Ernesto Treviño, Hirokazu Yoshikawa, MaryCatherine Arbour. The Relationship between Early Childhood Development and Later Elementary School Performance in Chile. In: Vibeke Grøver, Paola Uccelli, Meredith Rowe, Elena Lieven,editors. Learning through Language: Towards an Educationally Informed Theory of Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press; 2019. p. 74-83.
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Treviño, E., Villalobos, C., Morel, M. J., & Carrasco, A. (2020). Financiamiento de la Educación Pública. Hacia la construcción de un Nuevo Trato. En Corvera, M. T., & Muñoz, G. (eds.), Horizontes y propuestas para transformar el sistema educativo. Santiago de Chile: Ediciones Biblioteca del Congreso Nacional de Chile (300 – 323).
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Sandoval-Hernández, A., Miranda, D., Treviño, E., & Schmelkes, S. (2019, September). Is democracy overrated? Latin American students’ support for dictatorships. IEA Compass: Briefs in Education No. 7. Amsterdam, The Netherlands: IEA.
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Escribano, R., Treviño, E., Nussbaum, M., Irribarra, D. T., & Carrasco, D. (2020). How much does the quality of teaching vary at under-performing schools? Evidence from classroom observations in Chile. International Journal of Educational Development, 72, 102125.